De gevolgen van de w.w.w.-generatie

Archiefbericht

Steeds meer burgers worden geconfronteerd met de gevolgen van de wereldwijde winkel wegwerp-generatie (w.w.w.-generatie). Het gaat om tijdgenoten die ervan overtuigd zijn dat verreweg het meeste wat via het wereldwijde web te verkrijgen is, ook de beste keuze is. Snel, goedkoop en betrouwbaar. Niet beseffend dat zij die massaal gebruik maken van het winkelaanbod op internet, de eigen leefomgeving uiteindelijk drastisch veranderen en zelfs verschralen en uithollen. Waarbij kleine woonkernen als eerste worden getroffen en lokale winkels die vaak al meerdere generaties bestaan worden 'weggeworpen'. Zo'n 25 jaar geleden was er in bijna elk dorp van 12-duizend inwoners of meer nog een zaak te vinden die radio, tv en witgoed verkocht. Vaak gecombineerd met een aanbod aan verlichting en verschillende geluid- en beelddragers waaronder cd's en video's, opgevolgd door modernere varianten. Boekhandel, schoenenwinkel, kledingzaak en rijwielhandel behoorden tot de inventaris van een dorp. Net zoals een kerk, school, huisartspraktijk, postkantoor en een vestiging van een bank. Anno 2014 is het niet meer vanzelfsprekend dat een dorp alle genoemde winkels en faciliteiten heeft. Terwijl er juist nu, meer dan ooit, wordt geschreeuwd om het behoud van leefbaarheid in het dorp. Mensen met een computer, in welke vorm dan ook, en een internetverbinding, kunnen op elk moment van de dag en nacht, en vanaf bijna elke denkbare locatie, een product via een internetbedrijf bestellen én betalen. Waarbij steeds meer internetwinkels garanderen: vandaag voor 22:00 uur besteld, morgen in huis. Je hoeft er de deur niet meer voor uit. Vaak zijn die artikelen iets goedkoper dan in een traditionele winkel in het dorp. Dat is niet zo vreemd. De winkel in het dorp heeft immers een veel lagere omzet dan een internetbedrijf, heeft personeel in dienst, heeft een voorraad, een pand, een servicedienst en nog veel meer wat nodig is om de klant zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen blijven zijn. Dat kost geld, maar levert voor beide partijen een voordeel op: de klant kan te allen tijde een beroep doen op de service van de winkel, en de winkel in het dorp behoudt zijn personeel en kan blijven voortbestaan. Als het op service aankomt scoren internetwinkels beduidend slechter dan de traditionele (dorps)winkels. Bovendien is het vaak een heel gedoe om een product, bijvoorbeeld een kledingstuk weer terug te sturen omdat het niet past, of een apparaat dat defect is te retourneren. Onlangs luidde belangenvereniging Thuiszorg.org nog de noodklok over misleidende aanbiedingen van vooral Chinese webwinkels, waardoor klanten achteraf worden geconfronteerd met extra kosten. Dat zijn zaken die klanten bespaard blijven als zij bij een traditionele winkel binnenlopen, en kopen. De vraag is waar de klant uiteindelijk voor kiest. Als de meerderheid toch gaat voor internetwinkels betekent dit onherroepelijk de doodsteek voor verschillende lokale dorpswinkels. Een voorbeeld zagen we onlangs met de aankondiging van een gerenommeerd bedrijf in Nieuw Bergen dat na bijna dertig jaar stopt met de verkoop van audio, tv, witgoed en meer. Winkeliers worden direct geconfronteerd met internet, zoals de eigenaar van een schoenenzaak die een klant een paar schoenen liet passen, zag hoe de klant met zijn mobiele telefoon foto's nam van de schoenen en het typenummer op de doos, en vervolgens de winkel verliet met de mededeling dat hij ze via internet wel goedkoper zou kunnen krijgen. "Goedemiddag!" Bron: Gezien.nl

PODCAST

HOBBY EN VRIJE TIJD

HOOG WATER - LOB - DIJKEN

DUURZAME ENERGIE

VIDEO

SPORT