Afbeelding
Foto: Maaike's Haarmode

De burgemeester bezoekt: Maaike’s Haarmode in Molenhoek

Openbare publicatie

Molenhoek | Burgemeester Willem Gradisen van de gemeente Mook en Middelaar vertelt: “Deze zomer bezoek ik een aantal ondernemers in onze gemeente. Bedrijven die in meer of mindere mate geraakt zijn door de coronacrisis. Het geeft een beknopt beeld van de ervaringen van een ondernemer.”

Het vijfde en laatste bezoek is aan Maaike’s Haarmode, waarmee deze bezoeken inclusief interviews worden afgesloten. Eigenares van Maaike’s Haarmode is Maaike Kortman. Zij nam precies 20 jaar geleden de toenmalige kapperszaak, gevestigd aan de Prinsenweg 21 in Molenhoek, over. Maaike Kortman woont zelf in Wijchen. Zij liep eerder stage en was in loondienst als kapster in Nijmegen.

Ze vertelt dat het haar doel al tijdens de kappersopleiding was “om zelf een eigen zaak te beginnen. Die kans deed zich voor in 2001, toen ik de kapsalon hier kon overnemen”. In totaal werkt ze met drie krachten in de zaak. Ze is een bezige bij en is erin geslaagd niet alleen een groot deel van het bestaande klantenbestand te behouden, ze heeft dit ook verder kunnen uitbouwen: “Er zijn nieuwe klanten meegekomen uit Wijchen en Nijmegen, maar ook uit de directe omgeving, zoals uit Mook, Malden, Groesbeek en Overasselt”.

In die 20 jaar is ze nooit echt dicht geweest. Maar toen kwam de coronacrisis: “In het begin was het nog onduidelijk of we dicht moesten of niet. Contactberoepen kun je niet uitoefenen op anderhalve meter”. Ze heeft toen in maart 2020 contact opgenomen met de landelijke organisatie voor kappers (de ANKO, d.w.z. de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie): “Daar werd aangegeven dat we dicht moesten en drie dagen later is daartoe door de rijksoverheid besloten”. Het is raar om je zaak te moeten sluiten: “Bij het dichtdoen van de deur heb ik wel een traantje gelaten. Ook omdat je in een periode van onzekerheid kwam. Daarbij komt de angst voor besmettingen”. 

Haar familie werd later, tijdens de tweede golf, eveneens getroffen door het virus. Na de sluiting van de zaak “kwam mijn zoon van toen 9 jaar ook thuis, omdat de scholen dicht gingen”. Het werd dus thuis lesgeven en “dagelijks het nieuws bijhouden; zo ook het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen”. Het werd al snel merkbaar dat mensen de kapper node misten. De klanten leefden mee. Na zeven weken mochten de kappers weer open. Het betekende een andere bedrijfsvoering. Maaike Kortman somt op: “Reserveren, registreren, andere kapmantels, materialen steeds desinfecteren en werken met een mondkapje”. De klanten waren blij dat ze weer hun haar konden laten doen. Hier en daar was er thuis als het ware zelf geknutseld en duurde het eerste bezoek aan de kapsalon wat langer dan gewoonlijk. In die eerste weken is er in de kapsalon iedere dag gewerkt tot in de avond. 

De tweede sluiting voor de kappers was heftiger: “Dat was kort voor de kerst, normaal gesproken de meest drukke periode. Hij liep door tot in de maanden januari en februari”. Dit duurde langer dan de eerste sluiting en mensen liepen rond met een diversiteit aan zogenaamde coronakapsels. Maaike Kortman vertelt: “In totaal heeft mijn kapsalon een omzetverlies geleden van ongeveer 15%. De oorzaak zit puur in de perioden van sluiting, waarbij we het direct daarna met veel extra werk en inzet hebben kunnen beperken tot die omvang”.

Behalve eigenaar van haar kapsalon is Maaike Kortman voorzitter van de winkeliersvereniging van het Winkelcentrum in Molenhoek: “De fysieke contacten zijn toen onderling beperkt gebleven. We delen wel met elkaar een appgroep”. Uiteraard zijn de gevolgen van de coronacrisis sterk verschillend voorde ondernemers die gevestigd zijn in het winkelcentrum. De horeca, zoals het daar van oudsher gevestigde restaurant Da Angelo, was zelfs vanaf half oktober 2020 tot mei van dit jaar gesloten: “Dit terwijl Supermarkt Spar Molenhoek goed heeft gedraaid”. Maaike Kortman zit direct weer even op de voorzittersstoel: “De leegstand is beperkt. In het lege pand van de voormalige bloemisterij komt een delicatessenzaak. Helaas heeft de Molenshop winkel het in coronatijd niet kunnen redden. Dat is nu het enige pand dat leeg staat”. Natuurlijk blijft de verscheidenheid aan winkels de aandacht vragen van de winkeliersvereniging. Maar het beeld naar de toekomst toe is positief.

De coronaperiode heeft haar geleerd wat anders naar dingen te kijken: “Haal de positieve dingen eruit. Voor mensen die op kantoor werken is het voordeel dat ze wellicht deels ook thuis kunnen blijven werken”. Uit het gesprek trek ik zelf wel de conclusie dat het in ieder geval niet verstandig is om thuis aan je eigen haar te werken. Daarvoor is de kapper toch onmisbaar.

Bedankt voor het gesprek en succes!
Burgemeester Willem Gradisen

PODCAST

HOBBY EN VRIJE TIJD

HOOG WATER - LOB - DIJKEN

DUURZAME ENERGIE

VIDEO

SPORT