Gemeente Mook en Middelaar
Gemeente Mook en Middelaar Foto: Gemeente Mook en Middelaar

Publicatie gemeente Mook en Middelaar

Algemeen

Klachten over snelheid van voertuigen

Met grote regelmaat komen er klachten van inwoners over te hard rijden in hun straat. We hebben het dan over de straten die in de zogenaamde 30km-zones liggen. Het zijn gebieden met over het algemeen een verblijfsfunctie, waar langzaam en gemotoriseerd verkeer zich mengen. Hierbij wordt verwacht dat de verkeersdeelnemers rekening houden met elkaar, met respect voor de omgeving waarin zij rijden en voor de aanwonenden in de straat.

Toch wordt vaak aan de gemeente gevraagd om daar te handhaven, snelheid te meten of verkeersdrempels neer te leggen. Verkeersoverlast door weggebruikers die geen rekening houden met andere weggebruikers in onze straten is een vervelend probleem. Het gaat in de meeste gevallen om verkeersgedrag van onze eigen inwoners.

Hoe gaan wij hier als gemeente mee om?

- Het is niet mogelijk, gezien de vele andere taken van de politie, om frequent te handhaven. Alleen heel veel snelheidsboetes uitdelen kan bijdragen aan verandering van gedrag, maar dat moet je dan wel blijven doen. Het is geen maatregel die het verkeersgedrag in positieve zin beïnvloedt.

- Het leggen van drempels doen wij op basis van onze ervaringen in zeer uitzonderlijke gevallen. Drempels veroorzaken onder andere ook geluidsoverlast waar veel inwoners over klagen. Bovendien moet er aandacht zijn voor de aanrijtijden van de hulpdiensten en alle ongemakken die zij ondervinden door verkeersdrempels.

- Wat enigszins helpt is het ophangen van snelheidsmeters met smileys. U zult ze met regelmaat tegengekomen zijn. De gemeente is in het bezit van twee snelheidsdisplays (smileys). Deze displays kunnen bij toerbeurt worden geplaatst op wegen in de gemeente. Op dit moment staan deze snelheidsmeters op de Generaal Gavinstraat in Mook. De displays hebben vooral tot doel om de weggebruiker bewust te maken van haar of zijn rijgedrag en dat zo nodig positief te beïnvloeden. Het is dus een gedragsmaatregel. In overleg kunnen de displays elders worden geplaatst.

- Fysieke maatregelen die kunnen bijdragen aan een beter verkeersgedrag kosten heel veel geld.Het gaat dan om ingrepen in de straat waarbij de inrichting beter past bij de toegestane snelheid.Daar waar wij groot onderhoud aan een weg of straat moeten plegen, zullen wij dit, voor zover mogelijk is, wel doen. Er is echter heel veel geld mee gemoeid, dat niet zomaar beschikbaar is. Vandaar dat wij dat alleen toepassen op straten en wegen waarin aantoonbaar sprake is van verkeersoverlast door weggebruikers en het ook echt leidt tot verbetering van de situatie. Ondertussen experimenteren wij ook met kleine ingrepen door middel van borden en signalen op de weg. Deze zijn van tijdelijke aard indien het effect uitblijft.

Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens is de verkeersveiligheid in de gemeente geen punt van zorg. Op plekken waar deze onder druk staat, nemen we maatregelen. Zoals bij de kruising/oversteek Middelweg-Ringbaan, waar onlangs verkeersdrempels zijn geplaatst. Hoewel de verkeerssituatie en voorrangsregeling ter plaatse correct en duidelijk zijn, hebben wij aanvullende maatregelen genomen voor de fietsers. Overal in de gemeente zijn verantwoord rijgedrag en respect voor de medeweggebruikers en de omgeving bepalend voor de verkeersveiligheid. Dat voorkomt niet alleen ergernis bij onze medeburgers, maar geeft vooral een veiliger gevoel en bespaart ons veel geld. In belang van ons allemaal, dus ook door ons allemaal. Of anders gezegd: als we allemaal een beetje ons best doen en ons houden aan de verkeersregels, wordt het voor iedereen aangenamer. Dat scheelt ons niet alleen in onze portemonnee maar het scheelt vooral veel ergernis.

Geertjan Wienhoven, wethouder Mook en Middelaar.

PODCAST

HOBBY EN VRIJE TIJD

HOOG WATER - LOB - DIJKEN

DUURZAME ENERGIE

VIDEO

SPORT