
Bevers hebben vrij spel en tasten woongenot aan
Video Maatschappelijke discussie Natuur Politiek VIDEONieuw Bergen | De bewoners van de Vlammertsehof rondom de vijver in Nieuw Bergen luiden de noodklok. Wat begon als een natuurrijk tafereel, is uitgemond in een nachtmerrie van verzakkingen, omvallende bomen en een groeiende angst voor de stabiliteit van hun woningen. Terwijl de beverpopulatie explosief stijgt, voelen de inwoners zich in de steek gelaten door een falende overheid die verzandt in bureaucratische procedures.
Woonplezier maakt plaats voor angst
De situatie bij de vijver is volgens omwonenden onhoudbaar geworden. De groep bevers is in korte tijd gegroeid van twee naar zes exemplaren, en met een drachtig vrouwtje in de groep worden er op korte termijn acht dieren verwacht op een relatief klein wateroppervlak. De gevolgen voor de omgeving zijn direct zichtbaar: tuinvlonders zakken weg in het water en tal van bomen zijn al tegen de vlakte gegaan.
De grootste zorg van de bewoners is echter wat er zich onder de grond afspeelt. Er zijn inmiddels diverse holen ontdekt die tot onder de percelen van de woningen lopen. De angst is groot dat hun huizen hetzelfde lot beschoren is als een woning in Nijmegen, die onbewoonbaar werd verklaard door bevergangen. Naast de fysieke onveiligheid vrezen bewoners ook voor een forse waardedaling van hun huizen. “We willen hier met plezier blijven wonen, maar dat plezier vergaat je wel als je elke avond machteloos moet toekijken hoe de grond onder je voeten verdwijnt,” verzucht een van de betrokkenen.
Bureaucratische onmacht en een passieve gemeente
De houding van de lokale overheid is voor de bewoners een bron van grote frustratie. Hoewel de gemeente aanvankelijk begon met het ‘verstoren’ van de dieren, is deze actie gestaakt nadat men tot de ontdekking kwam dat de gemeente zelf juridisch geen bevoegdheden heeft om in te grijpen. De verantwoordelijkheid wordt nu afgeschoven naar de provinciale overheid.
Bewoners ervaren deze opstelling als een koude douche. Ze wijzen op andere gemeenten, zoals Weert, waar het waterschap en de gemeente wél proactief samenwerken door bijvoorbeeld water weg te pompen en damwanden te plaatsen om de bebouwing te beschermen. In Nieuw Bergen blijft het echter bij praten, terwijl de bevers zich inmiddels zelfs bij de brandweerkazerne in de bermen nestelen.
Roep om ‘nul-bevergebied’
Het onbegrip over de strikte bescherming van de bever is groot. Bewoners voelen zich tweederangsburgers vergeleken met de beschermde status van de dieren. Er wordt dringend gepleit voor het aanwijzen van de bebouwde kom als een ‘nul-bevergebied’, een status die elders in Limburg al door het waterschap wordt gehanteerd voor plekken waar de veiligheid van woningen in het geding is.
Vooralsnog lijkt de overheid echter niet bereid om door te pakken. “Het is van de zotte; de bevers worden aan alle kanten beschermd, maar wie beschermt ons?” vraagt een bewoner zich af. Zolang de gemeente en het waterschap naar de provincie blijven wijzen, graaft de beverfamilie in Nieuw Bergen onverstoord verder aan de ondergang van de woonwijk.
Chris Smits







































