
Ingezonden - Vragen aan de gemeente
AlgemeenRegelmatig kunnen wij lezen over over het Energielandgoed Wells Meer. Maar als je naar de website gaat, is het zoeken naar actuele informatie zo moeilijk, dat je er niet uit komt.
Citaat 1: “Inwoners moeten financieel kunnen profiteren van het Energielandgoed. Dit doen we door de opbrengsten van het Energielandgoed waar mogelijk in te zetten voor projecten ten gunste van de Bergense samenleving. Daarnaast wordt het voor inwoners mogelijk om deel te nemen in het Energielandgoed.”
En elders: Op dit moment bevindt het Energielandgoed zich in fase 4.
Fase 4 staat in het teken van de voorbereidingen voor de daadwerkelijke realisatie van het Energielandgoed…… Door de gefaseerde bouw van het Energielandgoed lopen fase 4 en 5 gedeeltelijk samen.
Als onderdeel van fase 4 staan dit jaar (2021) onder meer de investering van de regiogemeenten, de oprichting van de BV, de voorbereidingen voor de netaansluiting en marktconsultatie, de aanvraag van de resterende vergunningen voor het zonnepark en innovatieboulevard, de windmeetcampagne en de aanvraag van de SDE++-subsidie op de planning.
Actueel? Duidelijk?
Hoe moeilijk zou het zijn, om hele concrete informatie te geven over dit ambitieuze project waarvoor de gemeente veel geld op het spel zet. En met een vage toezegging dat we als burgers ervan kunnen profiteren kunnen wij als inwoners toch niet de toekomst in.
Juist nu alle inwoners van de gemeente dagelijks worden geconfronteerd met een inflatie die al boven de 12% uitkomt. Energiercontracten, die met 250% stijgen. Mensen worden gedwongen om op de eerste levensbehoeften te beknibbelen. Een broodmaaltijd in plaats van een warme maaltijd met verse groenten. Enz. We leven helaas in een tijd waarin in onze gemeente naar schatting 15% van de burgers NU onder de 120% grens van het sociale minimum leven.
Laat gewoon een voor iedereen leesbaar en up-to-date financieel plan zien waar klip en klaar naar voren komt wat de concrete voordelen zijn voor de burgers van deze gemeente. Met de kosten en de baten en plannen over hoe de eventuele opbrengsten terugvloeien naar de burger.
En dan de BV die wordt of is opgericht en waarin de exploitatie en management van het Energielandgoed wordt ondergebracht. Is deze al opgericht, hoe zit het met directie, aandeelhouders, eventuele participatie van onze inwoners (betaalbaar voor een ieder)?
Het kan toch niet zo zijn dat het college niet een up-to-date openbaar overzicht zou kunnen geven van de actuele stand van zaken van het project.
Als ik lees en hoor hoe de politiek in Bergen met dit project continue op eieren moet lopen, dat met het vormen van een coalitie feitelijk voorbijgegaan is aan de verkiezingsuitslag. Met de partijen Dorpsbelangen en Kern is niet gesproken. Met name deze twee partijen maken zich ernstige zorgen rondom het Energielandgoed.
Terecht of onterecht?
Het zou het college nog meer sieren sieren als zij dit in begrijpelijke taal aan elk huishouden in deze gemeente schriftelijk mede zou delen, dan weet iedereen waar we af en aan zijn.
Dit heb ik de gemeente dan ook gevraagd.
J.P. Weyer
Chris Smits






































